Leuk nieuw boekje over oudste woning van Stiens.

De documentatiestichting Leeuwarderadeel heeft weer een aardig nieuw boekje samengesteld, dat onder de titel

‘It Weinhûs yn Stiens, 300 jier ald?’

tijdens de open monumentendag gepresenteerd zal worden en daarna in de plaatselijke boekhandels verkrijgbaar is voor slechts € 3,-.

Het boekje handelt dus over het pand aan het Achterbosk 25 te Stiens, ook wel ‘het Weinhûs’ genoemd. Aan de gevel van het pand prijkt het jaartal 1721, dat zou betekenen dat het pand dit jaar 300 oud is. De auteurs gingen aan de slag om vast te stellen of dat inderdaad het geval was. Door middel van diepgaand archiefonderzoek kwam vast te staan dat het pand geen 300 jaar, maar tot ieder verrassing zelfs nog bijna een eeuw ouder bleek te zijn. Bijzonder is dat de huidige bewoner samen met de ouders en voorouders van het pand bijna exact een eeuw in bezit hebben.

Het boekwerkje is opgedeeld in twee gedeelten; het eerste gedeelte behandelt het eigenlijke onderwerp, dus het pand het Achterbosk 25. Het tweede gedeelte gaat in op de omgeving van het pand, vooral in de context van de tijd in de beginperiode, waarbij onder meer het stratenpatroon en de states en stinsen met hun bewoners besproken worden,

Over de auteur

DSLeeuwarderadeel administrator